دانشبنیان| ابزارهای برخط به افزایش بهرهوری آب کشاورزی کمک کرد
یکی از مهمترین محصولات دانشبنیان شرکت هیدروتک توس، سامانه بهرهوری آب کشاورزی معروف به سامانه سباک است. سامانهای که به گفته مهدی خدیوی مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، از ابزارهای برخط مدیریت چرخة آب در طبیعت محسوب میشود که با محوریت بخش کشاورزی، در جستجوی بهبود بهرهوری آب است.
وی با بیان اینکه با توجه به نیاز مدیران برای مدیریت یکپارچه منابع و مصارف در بخش کشاورزی و منابع آبی، این سامانهها میتوانند نیاز آبی کشاورزی و بیلان آب در حوزههای آبریز کشور را به صورت دقیق برآورد کند و با مدیریت تخصیص منابع آبی به بخشهای مختلف مصرف کننده در سطح کشور، و مانع از بروز تنشهای آبی شود.
افزایش بهرهوری از آب کشاورزی
بههنگامسازی نیاز آبی گیاهان، ارتقا، ایجاد ابزار تعاملی و بهروزرسانی سند ملّی آب کشاورزی، برآورد بر اساس پهنهبندی متغیّرها به جای تکیه بر اطلاعات نقطهای آنها، یکپارچهسازی اطلاعات و قابلیّت شخصیسازی و بهروزرسانی، ایجاد بستر مدلسازی مشارکتی، مدیریت تصمیمیار، گزارشگیری، بهینهسازی ترکیب کشت، تدبیر در تخصیص، قابلیت اتصال به پایگاههای دادهای بههنگام داخلی و جهانی، را میتوان از جمله مهم ترین اهداف این سامانه برشمرد.
از این طریق تعادلبخشی منابع آب و در نتیجه «پایداری آنها، محیطزیست و کشاورزی» فراهم میشود. این سامانه، میتواند توازن معادلات بیلان منابع آب و تدقیق مؤلفههای ﺑﯿﻼن آب در مقیاس سالانه برای هر کدام از محدوده مطالعاتی کشور را محقق کند.
این سامانه، برآورد تمامی مولفههای بیلان، بررسی دامنه قابل تغییر مولفههای بیلان (حد بالا و پایین) جهت بررسی عدم قطعیتها، استفاه از نتایج بیلان برخط جهت تصمیم در تخصیص منابع آب به بخشهای مختلف مصرف کننده را مهیا میکند.
تفاوت قیمت با نمونه خارجی
این سامانهها هیچگونه رقیب داخلی و خارجی ندارد. اکنون قیمت محصول برای هر کدام از سامانهها سطح استانی حدود ده میلیارد ریال برآورد میشود و نتایج آن، جایگزینی بر رویههای سابق در خصوص تولید سند ملی آب کشاورزی و محاسبات دستی بیلان خواهد بود.
تغییرات قیمت ارز و نوسان قیمتهای موجود در بازار
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با اشاره به اهمیت حمایتهای ارزی از تولیدکنندگان محصولات دانشبنیان گفت: اکنون عمده ریسکهای متوجه شرکتهای دانش بنیان تغییرات قیمت ارز و نوسان قیمتهای موجود در بازار است که این امر باعث شده گاهی بسیاری از این شرکتها نیازهای خود را به وسیله نیروهای علمی داخلی تامین کنند. از طریق بالابردن ارتباطات بینالمللی و تخصیص ارز ترجیحی به شرکتهای دانشبنیان میتوان بازار کشورهای همسایه را تصاحب کرد.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#
Send to friends